25 June, 2007

Jeg har mere ret til elevatoren end dig

Gitte og jeg var på vej ned til metroen i lørdags (fordi vi skulle til nordsjælland et sted og holode 50års fødselsdag for min mor). Da vi var kommet ind i elevatoren ovenfor metroen kom ikke mindre end to mødre med barnevogne ind efter os, og der stod en tredie ude på gaden.

En af de to mødre så den tredie ude på gden og spurgte om en af os ikke kunne gå ned. I situationen nøjedes jeg med at kigge på hende som om jeg ville myrde hende lige på stedet, og Gitte rullede med øjnene af hende.

Det jeg i virkeligheden skulle have - og ville have gjort hvis ikke Gitte havde været med (jeg er altid mindre vred når Gitte er med) - var at spørge hende hvorfor hun havde mere ret til at være i en elevator end jeg havde? Hvorfor det skulle være mig, der missede toget snarere end hende med barnevognen? Om jeg måtte se hendes VIP-elevator billet, som hun tydeligvis havde fået sammen med sin barnevogn, som gjorde hende mere værd end mig, til trods for at jeg betaler nok skat til at betale hele hendes løn og mere til, til trods for at jeg betaler fuld pris for billetter og hverken får pensionist rabat (en anden gruppe som mener de har mere ret til offentlige transportmidler end mig) eller får lov til at tage cykler, trækvogne, biler eller andet stort med i toget gratis!!!

HVORFOR tror mødre, at det er acceptabelt at de må opføre sig som om de er mere værd end alle andre, bare fordi de har valgt at poppe end dum stinkende skrigende unge, som gør turen med bussen, metroen, toget, eller den tid man bruger på at handle mere belastende fordi selv samme unge skal skide, skrige, eller mener at den har ret til alles opmærksomhed lige nu?!? Hvorfor følger der rettigheder til at skubbe alle andre til side med til at man i forvejen får lov til at ulejlige andre med sin ulækre møgunge, som burde holdes væk fra det offentlige rum til enhver tid, hvor almindelige mennesker, som har andet at lave end at tage til og fra børnehaver og mødregrupper, færdes der?!?

Nu hvor alle jeg kender, som har børn, eller har børn på vej (dvs. stort set alle min venner) hader mig pga. mine udtalelser kan jeg lige slutte af med at sige, at jeg faktisk ikke har noget imod børn. Det er jo ikke deres skyld, at de er i metroen eller lige ved siden af de økologiske agurker lige i det øjeblik hvor de har besluttet sig for at tømme deres æblemos ud i deres ble på den mest ildelugtende måde overhovedet, og derefter skrige så højt de kan pga. det ubehag, der føjger med dette. Det er jo strengt taget deres mødres skyld, at de ikke har nogen til at handle ind for sig eller passe deres børn, så de ikke behøver at gøre begge ting samtidig, så det går ud over både børnene og os andre.

Jeg hader ikke børn. Jeg hader ikke engang alle mødre. jeg ville bare ønske man kunne bestille et en metro, eller et supermarked, hvor der ikke er larmende ildelugtende børn, lige som man kan bestille en stillekupé hvis man skal med et intercity tog.

10 comments:

  1. Og titlen som verdens bitreste mand går til!! ... Anders!

    Hehe. Tak for i fredags, det var sku hyggeligt! :)

    ReplyDelete
  2. Næste gang du lader dig irretere af den slags ting, burde du måske træde et skridt ud af elevatoren og kigge på det lille skilt der sidder ved i hvert fald elevatorerne på metrostationerne Kgs. Nytorv, Nørreport, Flintholm og Islands Brygge!
    Elevatorerne er forbeholdt gangbesværede og barnevogne. Forbeholdt betyder ikke at andre ikke må benytte sig af dem. Det betyder bare at kommer der en fra ovennævnte to kategorier, så må man vige pladsen. Ærgerligt, men det er nu engang folk fra en af disse to kategorier der har rimelig svært ved at benytte trappen.
    (Jeg antager at du ikke på samme måde lader dig irretere over handicap parkeringspladser, sæder i bussen der er forbehold gamle damer med stok og andre "særbehandlings-situationer" der gør at nogle faktisk har mulighed for at være en del af et aktivt samfund).

    At tude over at man misser et tog fordi man skal tage trappen i stedet for elevatoren - a hva? Det er da 1000 gange langsommere at lade sig fragte nedaf i sådan en monstrum. Jeg taler af erfaring - har mange gange været tvunget til at benytte elevatoren fordi det er pænt svært at fragte en barnevogn alene op og ned af trapper (og der sjældent er nogen der er venlige nok til at hjælpe til).

    I bund og grund handler det vel bare om jeres egen dovenskab ved at skulle bruge trappen. Det er da fair nok - men vær dog ærlig omkring det ;-)

    ReplyDelete
  3. Omvendt så kan du ikke se på alm folk som tager elevatoren om de har en knæskade eller rygskader om de er hybermobile eller om de bare ikke kan lide rulletrapperne af den ene eller anden oversag. Nu skal det lige føges til historien at damen med barnevognen uden for lige var kommet ud af elevatoren så hun skulle i virkeligheden ikke med... Hviket jeg sagde til den emsige mor inde i elevatoen og rullede øjne af hende. Men jeg vil sige til en anden gang sådan noget sker så har jeg tænkt mig at sige jeg har en knæskade, bare for at se hvad der sker. Og JA jeg er fucked op doven det indrømmer jeg gerne. Men når der stå en kø af folk der skal med elevatoren barnevogne eller ej, så mener jeg at hvis man stiller sig i køen så mener man selv at man har brug for en plads i elevatoren af den ene eller anden grund. Står man bagerst så må man vente til det bliver ens tur stille og roligt sådan er reglerne... Fordi man har et barn med så er man ikke hævede over andre ?!? Hvad angår uopdragende, skrigende børn i supermarkedet der skal pille ved alle vare. I mens deres uopmærksomme forældre tjekker priserne på økologisk oksekød og lader deres unger rasere hele Kvickly. Det kan pisse mig totalt af, men det er vidst en anden historie !?

    ReplyDelete
  4. Nej man er ikke hævet over andre fordi man har børn, er gangbesværet eller lignende, men man har fortrins ret - Ligesom i bussen er der et par sæder i midten tæt på døren der er fortrinsvis til ældre, gangbesværet eller folk med småbørn på armen.

    Det handler om almindelig høflighed, selfølgelig rejser jeg mig op hvis en ældre mand/dame har brug for mit sæde - og selfølgelig tager jeg rulletrappen når jeg skal med metro'en.

    Strittegitte: Du bliver osse gammel en dag og måske får du dårlige ben og svært ved at komme frem - håber du husker at stille dig bag i køen og vente på at det bliver din tur til at køre i elevator, selv om de 10 foran dig burde tage rulletrappen ;)

    Men selfølgelig skal høfligheden virke begge veje...

    ReplyDelete
  5. I min bog (kan man sige det på dansk?) der forsvandt fortrinsretten sammen med høfligheden. Det øjeblik, hvor folk kræver at jeg viger til side for dem pga. deres alder eller pga. at de har valgt at poppe en unge er det øjeblik hvor jeg absolut nægter det.

    Der er ikke nogen der har KRAV på min høflighed! Hvis de spørger pænt så kan jeg godt hjælpe, men i det øjeblik de mener at der er deres RET at være nedladende over for mig bare fordi jeg ikke har valgt at have en unge, så reagerer jeg!

    Jeg kan også sagtens rejse mig for en ældre dame i bussen hvis hun spørger pænt om en siddeplads, men jeg kan ikke flytte mig for en gammel sur kone der banker mig i ryggen med sin stok (det er faktisk sket) fordi hun mener hun har mere krav på en siddeplads end jeg har.

    Når det er sagt, så taler vi alle ud fra vores eget synspunkt, og jeg i min uendelige barnløshed har tydeligvis trådt mindst en børneramt familie over tæerne. Når jeg bliver gammel vil jeg også kræve en siddeplads, jeg vil også banke unge i ryggen med min stok, og jeg vil især være sur på alle de unge bare fordi de kan gå hurtigere end jeg kan på fortorvet. Ikke fordi jeg har ret til det, men fordi det er blevet gjort imod mig, og jeg vil have hævn!

    Til den tid ser jeg jo tingene fra en gammel bitter mands synspunkt.

    ReplyDelete
  6. store selvcentrerede egoist....

    ReplyDelete
  7. uhh... ahhh... en anonym kujon kalder mig en egoist!!! uhhh, det gør virkeligt ondt... og sikken velovervejet og veltalt anonym kujon af slagsen...

    Hvis du kommer tilbage og tør sige hvem du er, så kan vi muligvis prøve med en intelligent dialog, indtil da vil du blot være endnu en troll, som umuligt kan blive taget seriøst...

    ReplyDelete
  8. Sjovt indlæg;-) Har siddet og klukket over det.

    jeg fik sidste år opereret knæet hvilke gjorde at jeg ikke måtte benytte trapper i 2 måneder. Der var intet synligt bevis for dette (medmindre jeg smed bukserne og viste dem operations sårene) og næsten hver gang jeg gik ind i elevatoren foran en af disse kamp-mødre kunne man enten mærke deres øjne stirre ondt på en eller blive spurgt om ikke man kunne tage trapperne. Hvad fanden bilder de sig ind? Jeg skal ikke stå og forklare mig overfor dem om mit helbred. Det rager ikke dem en papfis. De er ikke herskere over elevatorene og hvis der står nogen som ser ud til at kunne tage trappen betyder det altså ikke at man kan dette, og man kan heller ikke tillade sig at udspørge sine medmennesker om man nu kan. De må bare acceptere at der er nogen der måske nok kan tage trapperne men ikke gør det.

    /Allan

    ReplyDelete
  9. Det er godt jeg kunne underholde dig, Allan (det er jo en del af pointen med min blog), og tak for den gode pointe :)

    ReplyDelete