25 January, 2007

Misforstået høflighed

Hvorfor er det sådan, at det er ubehøvlet ikke at komme til alle de arrangementer man bliver inviteret til? Hvorfor skal skal arrangementsværterne have tyrrani? Hvorfor skal man absolut komme til et arrangement hvis man ikke allerede skal noget andet? Hvorfor er "jeg har ikke lyst" ikke en gyldig undskyldning?

Det gik op for mig, da jeg tog mig selv i at sige "jeg kan ikke overskue at gå til en fire års fødselsdag, men jeg skal lige finde på en god undskyldning inden jeg melder afbud." Hvorfor har jeg brug for en undskyldning? Hvorfor er det mig, der er ubehøvlet? Det er jo ikke fordi jeg ikke kan lide de mennesker, jeg vil jo rent faktisk gerne se dem, jeg kan bare ikke overskue en fire års børnefødselsdag med sang og boller og lagkage og børn alle vegne.

Hvorfor er det sådan, at dem, der sender invitationer ud har ret til at alle, der er inviteret skal komme? Hvorfor spørger man ikke om lov til at invitere? Hvorfor skal det være sådan, at man kan invadere andres fritid og stille dem i akavede situationer, så let som at sende et brev?

2 comments:

  1. Du kan da bare lade være med at være så høflig altid. Bare sig nej jeg har ikke fritid nok til at spilde den på at holde 4 års fødselsdag med børn og savl og splat og børnelugt og larm over det hele... Det er da fair nok. Nogen vælger at få børn og bruge deres liv på det og andre vælger at lade være. Det betyder ikke at dem der fravælger børn SKAL syntes at andres børn er SÅÅÅÅÅ søde. Det betyder ikke at dem der fravælger børn SKAL syntes at det er fedt at gå til den lille guldklumps 4 års fødselsdag... Men jeg er jo også dårlig opdraget så hvad syntes tæller sikker ikke særligt meget ;-)

    ReplyDelete
  2. meld da afbud hvis du vil. Det er et frit land vi lever i. Det vigtige er vel bare at man som minimum svarer på en invitation.

    Husk at behandle dine familiemedlemmer som du også selv vil behandles. Måske er det dig der en dag der inviterer til 4-års fødselsdag

    ReplyDelete