10 September, 2007

Det er og bliver ikke den billigste

Der kører en masse reklamer for tiden, som prøver at fortælle os, at vi skal køre ting mærket med et el spare mærke, så vi kan spare på strømmen og spare en masse penge...

De siger noget i stil med:
- "det er jo ikke den billigste"
- "nej, men det bliver det"


Tjah... det bliver det en dag. Hvis man nu (som mig) har sine pærer tændt hver dag, fra man kommer hjem til man går i seng, hvor længe skal man så vente på, at en el spare pære har tjent sig selv hjem? Jeg kommer hjem cirka kl 7, og jeg går i seng cirka kl 12. Det giver 5 timers pære-tid per dag.

I mit lokale supermarked er der el spare pærer som forbruger 20 watt og koster 108,75 kr, og normal pærer som forbruger 60 watt or koster 35 kr (reele tal taget fra mit lokale supermarked).

Frederiksberg forsyningen fortæller mig, at en Kilowatt time koster 174,06 øre.



Så kan vi regne lidt på de tal og se, at det kommer til at tage 7 måneder før en el spare pære har tjent sig selv hjem.

Derefter tjener man næsten 35 øre om dagen. Det er ikke noget man bliver rig af...

Data grundlaget kan ses her i Numbers format eller Excel format.




UPDATE:
Det her er tydeligvis noget, der kunne få folk til at reagere. Jeg er ikke helt sikker på hvad, det er der virker endnu, men elevatore og sparepærer virker. En dag finder jeg sikkert en sammenhæng.

Fra kommentarene: "Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad i laver med jeres pærer hvis i kun bruger dem 5 timer om dagen og de stadig ikke holder længere!"

Jeg tænkte mig lidt om, om hvad det er, der får vores pære til ikke at holde mere end et halvt års tid... Det er nok det faktum, at vi har lydæmpere over hele lejligheden. Hvilket fik mig til at undersøge hvad der skal til for at få lysdæmpere til sparepærer. Det viser sig nemlig, at de fleste a-pærer slet ikke virker med lysdæmpning. Den samme pære med lysdæmpning kostede ikke 108,75 med 628,95!!!



Hvis vi så indregner, at jeg skal købe to glødepærer hvert år (fordi de går i stykker), og indregner prisen på en dæmpbar sparepære, så tager det nu kun lidt over 3 år for pæren at tjene sig selv hjem.

Men jeg er sikker på, at de, der er uenige med mig, stadig vil være meget uenige, og bitre og mene at jeg er en ond og egoistisk mand (det mente de, der var uenige med mig om elevatore i hvert fald).

Imens vil jeg holde mig til, at spare pære reklamen er pisse irriterende og burde fjernes fra æteren, og at sparepære er FUD imod forbrugerne for at få dem til at bruge flere penge.

9 comments:

  1. Altså vores pære lever da ikke så længe ?? Gør de ?

    Jeg syntes da hele tiden at de springer... ?! Fordi hvis de springer før tid så har man jo ikke sparet en skid vel ???

    ReplyDelete
  2. Nej, det er slet ikke sikkert, at en pære holder 7 måneder, og hvis den ikke gør, så er det ikke tjent hjem overhovedet... men det er jo en smart måde at få folk til at bruge flere penge på... ved at narre dem til at tro at de bruger færre...

    ReplyDelete
  3. Strengt nok !? Men der er jo også forskel på om det er en El-pære eller om det er et køleskab eller en vaskimaskine !?

    ReplyDelete
  4. Ja, et køleskab skulle helst holde længere end 7 måneder, men jeg har ikke regnet på hvor længe, der skal gå inden et køleskab tjener sig selv hjem... man kan ikke helt regne med, at det også vil være 7 måneder...

    ReplyDelete
  5. Vi har spare pære i det meste af lejligheden.

    Vi har ikke på toilettet fordi at de har 1-2 sekunders delay når man tænder dem, hvilket ikke giver mening et sted for man tænder lyset når man går ud.

    Men det er tilgængæld også den pære jeg skifter hele tiden, de andre har jeg ikke skiftet endnu. Og mange af dem har kørt over 12 måneder.

    Så det kan godt være at det ikke kan betale sig på prisen, men jeg har en dyr timeløn når jeg sifter pære. (Hvor mange programører skal der til at skifte en pære!!!)

    Så derfor syntes jeg de er en god investering.

    ReplyDelete
  6. Interessant spekulation. Forskellen er dog at en sparepærer har en levetid på 6000 timer, medens en glødepære har en levetid på 1000 timer. En af jeres glødepærer vil da holde i ca. 6+ måneder ((1000/5)/30 = 6,6) og en sparepære vil holde i 50 måneder eller 4 år ((6000/5)/30 = 50/12 = 4). Det vil sige før din sparepære er død bruger du 7 glødepærer (50/6,6 = 7,5) hvilket svarer til 245,- (7*35 = 245) alene for glødepærerne uden det som du sparer på strøm, hvilket i øvrigt er over 3,2 år, altså 42000 øre eller 420 kroner på 3 år ((6000/5)*35 = 42000/100 = 420). Sandsyneligvis har du mere end en pære tændt når du er hjemme (nu har jeg set din lejlighed så jeg ved der er mange :)) - Selv har jeg 5 sparepærer som har holdt i over to år nu, hvilket i følge dine tal har sparet mig 1400,- i de to år ((420*(2/3)) = 280*5 = 1400). Jeg har i øvrigt 8 normale pærer tilbage, så det kunne da egentligt være jeg skulle til at skifte den alle ud nu når jeg ser lidt mere på tallene!
    Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad i laver med jeres pærer hvis i kun bruger dem 5 timer om dagen og de stadig ikke holder længere!

    ReplyDelete
  7. Jesper: Du kan godt få sparepære uden delay når de tænder. Det koster bare ekstra, så du skal vente endnu længere inden dine pære er tjent hjem.

    Forexs: Jeg har fundet ud af hvad der gjorde at vores pærer ikke holder længere end de gør, og opdateret den oprindelige post med mine nye fund.

    ReplyDelete

  8. "Men jeg er sikker på, at de, der er uenige med mig, stadig vil være meget uenige, og bitre og mene at jeg er en ond og egoistisk mand (det mente de, der var uenige med mig om elevatore i hvert fald)."

    Jeg tror du er tilgivet, jeg holder ikke så meget med sparepærene i hvert fald.

    ReplyDelete
  9. Jeg gidder ikke når folk med pophår skriver store regnestykker :-P Men altså vores pære kan bare ikke lide os... Ingen kan det er fordi at Anders er "meget uenige, og bitre og mene at jeg er en ond og egoistisk mand" Men man lære at leve med det :-D

    ReplyDelete