14 February, 2007

Du skal printe din billet ud!

Jeg rejste med DSB i dag, og havde købt en billet i deres net butik. Jeg havde betalt den online og havde modtaget en kvittering via e-mail. Jeg havde min MacBook med i toget og kunne fremvise e-mailen med kvitteringen, men det var ikke godt nok til billet inspektøren, for hun var en dum sur skrankepave, som absolut skulle have et stykke papir hun kunne klippe i med sin lille saks. Ikke fordi der var en stregkode, der skulle skannes, eller fordi hun på anden måde manglede bevis for at transaktionen var overført, men fordi hun ikke var i stand til at forstå, at det der stod med pixels var lige så gyldigt som det, der stod med blæk.

Hun var i fuld gang med at skrive en bøde da jeg gik i gang med at fortælle hende om det papirløse samfunds fortræffeligheder og om, at jeg jo i højeste grad havde gjort som jeg skulle. Jeg havde jo købt og betalt min billet, og jeg kunne endda bevise det på min skærm, men det var bare ikke godt nok til hende.

I sidste ende lykkedes det mig dog at tale til hendes sunde fornuft. Den er meget dybt begravet hos DSB personale, men den er der trods alt. Det tog et kvarters tid og en masse snak om, at jeg jo havde opfyldt min del af kontrakten i en handel om en billet, og at hun blot skulle leve med ikke at kunne klippe hul i et lille stykke papir da jeg havde min kvittering for transaktionen digitalt snarere end analogt.

Det er et fantastisk papirløst samfund vi har.

No comments:

Post a Comment