08 May, 2007

Tog genstart

På vej på arbejde her til morgen lød et højt KLONK fra den metro vogn jeg sad i, halvdelen af lyset gik ud, motoren slukkede og toget gled lydløst afsted i adskillige lange sekunder.

Jeg nåede at tænke på om jeg nu ville overleve turen på arbejde denne morgen, og om det var værd at dø i forsøget på at komme på arbejde, eller om jeg bare skulle være blevet hjemme under dynen.

Så blinkede info-panelet i loftet og der gled en lang række status meddelelser hen over det, lyset tændte igen, og mortoren startede op igen.

Vi nåede alle sammen uskadte hen til næste perron hvor jeg skulle af (heldigvis), og alt fortsatte som om intet var sket.

Jeg sidder nu tilbage med spørgsmålet: Hvad skal der til før et metro tog crasher og genstarter? Hvorfor sker det?

Og kan vi dø af det?

7 comments:

  1. Hm... jeg syntes at dette var et meget interessant indlæg så jeg har faktisk snakket lidt med Metro idag og jeg venter spændt på at de sender mig en mail tilbage med svar på dine spørgsmål :-) Men de er nok ikke super hurige men alligevel du skal nok får et svar om jeg skal ringe til dem 1000000 gange endnu ??

    ReplyDelete
  2. Mja man kan måske undre og bekymre sig om at der ikke var en form for nødbremser der satte ind.

    ReplyDelete
  3. lille update... Metro update !? Jeg kan jo ikke vente 5 dage med at få et svar der kommer helligdag og alt muligt crap så jeg besluttede mig for at ringe til metro igen igen... Damen grinede af mig da jeg fortalte hende om din nær død oplevelse også smækkede hun på. Jeg ringede op igen og fangede denne gang en ung herre... Lidt mere min stil, og jeg fortalte ham grådkvalt stemme om hvordan "jeg" troede at jeg var døden nær og at "jeg" aldrig skulle se min Ps3 igen... Og til min store overaskelse kunne han ikke svare på dine spørgsmål, men i stedet sige at jeg var sød og om jeg ville med ham ud og spise engang *lol* Øh... hvad ?? Jeg forklarede ham så det det jo ikke lige helt var derfor at jeg havde ringet og at det var meget sødt og alting men at jeg jo havde en "far" til den der ps3. Så afviste han mig og sagde at jeg kune skrive en mail og at der nok ville gå nogen dage før jeg fik et svar... flot !!!

    ReplyDelete
  4. Så kom der et svar :-)

    Kære Gitte Andersen

    Tak for din henvendelse.

    Vores tekniske afdeling har følgende forklaring til din oplevelse.

    Der har været et kortvarigt udfald på forsyningsnettet til Metroen, hvilket bevirkede, at der blev foretaget en omkobling. Der er i den nuværende elforsyning 2 forsyningsforbindelser, så når der mistes én, foretager vi en omkobling og anvender den anden forbindelse.

    Metro-toget kører på frihjul, når der er forsyningssvigt til toget.
    KLONK lyden kommer fra en mekanisk komponent, som er beregnet til at afbryde for ca. 500 A, og det lyder noget kraftigere, end når køleskabet stopper. Der er ikke den store funktionsforskel - altså udover størrelsen af de mekaniske dele, der bevæger sig.

    De vitale systemer bliver forsynet af et stort batteri og de systemer er ikke påvirket af et eventuelt forsyningssvigt, derfor er det ikke noget, som giver en øget risiko for uheld. Hvis sikkerhedssystemerne mister deres forsyning eller kontrolsignaler, nødbremser toget omgående - man er ikke i tvivl, når dette sker.

    Når strømtilførslen er normal, genstarter informationstavlerne i loftet. Inden der igen vises normale informationer, gennemgår tavlen først sin tjekprocedure, hvilket er det, du i din mail beskriver som en lang række statusmeddelelser, der gled hen over tavlen.

    Der har i denne konkrete situation på intet tidspunkt været fare forbundet med at opholde sig i toget.

    Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål.

    Med venlig hilsen

    Ghita Nielsen
    Kundeservicechef
    Metro Service
    Ørestads Bouelvard 101
    2300 København S

    ReplyDelete
  5. Til deres forsvar må det siges at det er et rigtigt godt svar.

    ReplyDelete
  6. JA ja og til mig på du sige at det er et rigtig godt svar jeg har skaffet !?

    ReplyDelete
  7. Ja, men jeg er jo efterhånden vant til, at du er god til at ordne ting over telefonen :)

    ReplyDelete